Mmmmmmgott.


Igår fick jag till världens godaste morots- & bönbiffar. Det svåraste med vegetariska biffar brukar jag tycka är att få en bra konsistens på dem, men dessa blev alldeles perfekta. Bjur på recept! (Obs att måtten är på ett ca, jag höftade lite)

Morots- & bönbiffar, 2 port:

ca 1 msk havregryn 
1 msk matlagningsgrädde (eller annan vätska)
ca 350 g blandade bönor (jag hade borlotti, canellini och kidney)
1/2 lök
Vitlöksklyftor efter smak
2 finrivna morötter
Smulad eller tärnad fetaost
1-2 ägg
Salt, peppar, ev någon ört
Ev ströbröd

Lägg havregrynen i vätskan för att svälla. Hacka lök och vitlök. Mixa ihop med bönorna till en geggig smet. 
Blanda med havregrynen, de finrivna morötterna, fetaosten och kryddorna. Knäck i ett ägg i taget tills "degen" har en bra konsistens. 
Låt stå och dra en stund (ej nödvändigt men jag inbillar mig att det blir bättre). 

Forma till lagom stora biffar och stek i smör eller olja. Om man vill kan man vända biffarna i ströbröd innan man steker dem. Dels får de en god stekyta och dels så håller de ihop bättre. Jag hade dock inget ströbröd hemma.

Gott att ha till är tex en svampsås eller kall sås gjord på créme fraiche. Servera med couscous, potatis, klyftpotatis, potatismos, ris eller vad du tycker om.



Jag lade mina i ett libabröd tillsammans med sallad, tomat, hackat äpple, saltgurka, majs, mer fetaost och tacosås. Mmmmums!!

Kommentera här: