maghål

"– Det är lite väl magstarkt. Jag visste inte att han hade en lång missbrukshistorik då han kom till mig. Jag mötte en kille som såg fräsch och välvårdad ut, säger läkaren."

Citatet är hämtat från dagens Borås Tidning. Igår satt jag i den bruna skinnsoffan med ett hål i magen och såg på SVT's Uppdrag granskning som handlade om den politiske vilden William Petzäll som dog av en överdos i somras, bara tjugofyra år ung. Han började i SD och slutade som politisk vilde då han valde att stanna kvar i riksdagen för att arbeta med beroendefrågor. Antagligen var han den förste aktiva narkomanen som suttit i riksdagen, han kämpade samtidigt med att få komma in på behandling för sitt missbruk då han under många många år missbrukat många olika sorters droger och tabletter. I väntan (......) på att få rätt sorts vård självmedicinerade han med både tilllåtna och otillåtna preparat. Under ett par månader fick han hundratals starka beroendeframkallande benzodiazepinpreparat och sömntabletter utskrivna av olika läkare som inte hade en aning om vad han tidigare fått utskrivet. 
Det var ju synd att han såg så fräsch och välvårdad ut.
 
Här kan ni se avsnittet från igår:
http://www.svtplay.se/video/669970/del-14-av-17
SE!!
 
"Det är min bestämda övertygelse och med starkt vetenskapligt stöd med såväl egen som beprövad erfarenhet att  min linje i beroendevård- och narkotikapolitiska frågor skulle minska humanitärt lidande och rädda människoliv och jag hoppas och jag vet att det är många med mig i Sveriges riksdag som är inne på samma linje som mig men som på grund av hårt vinande partipiskor inte kan eller våga sluta upp bakom mig. Det är dock något jag, om än kanske lite naivt, hoppas att kommer ändras."  - Willam Petzäll
 
(obs att jag absolut inte stödjer något ur hans tidigare politiska karriär inom SD, det här handlar inte ett dugg om några av hans tidigare åsikter utan om william som människa och sjuk och kämpande)

Kommentera här: